tirsdag 17. november 2009

Hong Kong

Xin Chau på dere!

I forrige uke fylte Jenny 10 år, og det var sååå hyggelig med alle hilsnene fra Norge. Takk til alle som sendte SMS og e-post til Jenny!

Vi klinte til og reiste til Hong Kong for å feire bursdag. Hong Kong ligger bare litt mer enn to timer med fly fra Ho Chi Minh City, så vi har satt oss et mål om å besøke steder som vi antagelig aldri ville reist til fra Norge i løpet av tiden vi oppholder oss her i Vietnam.

Hong Kong er motsatt av Vietnam. Alt er rent, alt virker, og alt er planlagt og vel tilrettelagt. Vi hadde en fantastisk helg i Hong Kong!
Med 7 millioner innbygere og 6300 innbyggere per kvadratkilometer er dette verdens tettest befolkede område. Trangboddheten er løst ved bygninger som strekker seg i høyden. Byen er et av de få stedene hvor skyskrapere blir til en skjønnhetsopplevelse. Og det er mange av dem. Hong Kong har flest skyskrapere i verden, og noen av de aller høyeste også. En fantastisk atmosfære med blanding av toetasjes gamle trikker, templer, kirker, 18000 like drosjer, bankpalass og gatemarkeder. Vi koste oss bare med å være på en merkelig og annerledes plass, men vi rakk å besøke noen attraksjoner også.

Vi tok metro rundt om i byen, og det var veldig lett selvom stajonene var store. Fra sentralstasjonen tok vi en utendørs rulletrapp med tak som går flere hundre meter opp i åsen langs skyskraperne.

Rulletrappa passerer SOHO som har barer og cafèer klint inntil hele veien. Vi kunne spise av maten til gjestene hvis vi ville. Vi kunne se opp i skyskraperne og ned i gamle trange smug med markeder og boder.
En helt sprø opplevelse. Hotellet vi bodde på lå i et veikryss hvor veiene snor seg som spagetti rundt bygningene, og det var plass til trikk der også. Vi hadde panoramautsikt til dette da vi spiste frokost.
Så fant vi ut at det var Disneyland i Hong Kong. Egentlig hadde vi andre ting å gjøre, men det går liksom ikke an å hoppe over Disneyland når man er rett i nærheten. Vi tok metroen ut, og alle vognene hadde Mikke Mus-vinduer. Legg merke til at også håndtakene i taket på bildet over har Mikke-ører.
Disney på kinesisk.
Denne Disney-parken er nok mindre enn de i USA, og det var ikke så mye store ting å kjøre der. Mest souvenir-butikker. Men det var mange karuseller for små barn. Og asiatere er rare: Voksne damer og menn står lenge i kø for å kjøre karuseller som bare barn gidder å kjøre hjemme i Norge. Derfor var det litt lengre køer enn det vi syntes var kult.

Men det var mye prinsesseslott og utstillinger som barn synes er bra.

Pluto hadde egentlig ikke lov til å la seg avfotografere uten at gjestene betalte for det.
Men Ester fikk ham til å gjøre et unntak, og det var jo hyggelig.

Så vi forlot Disneyland før fyrverkeriet begynte, for vi ville tilbake til byen.
I byen tok vi en tram til Victoria Peak som er den høyeste fjelltoppen på Hong Kong Island. Men den ligger midt i byen, og jammen er det ikke skyskraper på toppen der også. Turen til Victoria Peak minner om Fløybanen i Bergen, men her snor banen seg mellom skyskraperne som har de dyreste kvadratmeterprisene i verden.

På søndag var vi Ocean Park, en blanding av dyrehage og tivoli. Litt hyggelig å ha sett kjempepandabjørn i Kina.

I Ocean Park går det en Cable car (gondol) fra den ene delen til den andre over en fjelltopp. En tur med fantastisk utsikt og litt skummel.

I Ocean Park var det litt kulere karussell-ting enn i disneyland.

Vi var på delfin-show i Ocean Park også. Veldig, veldig gøy og fascinerende!

Hong Kong har Madame Tussauds vokskabinett.
Det falt i smak for Ester og Jenny.
Her posserer Ester og Marilyn.

Barrack synes at Jenny er litt kul.

Elisabeth lot ester få sitte...

Hong Kong har eget gullfiskmarked, blomstermarked og fuglemarked. Vi sjekket ut dette. Vanvittig liv og røre, og fugler i alle farger og fasonger. Asiatere er jo glad i fugler, og spesielt de som bor i skyskrapere, for de kan jo lufte fuglene på verandaen. Fuglemarkedet hadde egne trær hvor kundene kunne prøve-henge burene for å se hvordan de tok seg ut.

Vi hadde fire fine dager i Hong Kong. Synd at Hong Kong ligger så langt unna Norge, for hit skulle vi gjerne reist igjen!